Exercitii de respiratie

Exercitiile de respiratie se vor face dimineata – in anotimpul calduros sau cu fereastra larg deschisa iar cand e frig, in camera bine aerisita sau in aer liber, in timpul concediilor la munte sau la mare. Respiratia va fi ampla, profunda si rara pentru a se evita aparitia oboselii si ametelilor. Dupa 4 – 5 respiratii profunde se va intercala cate o pauza.

Exercitii de respiratie recomandate

1. Mers cu corectarea tinutei si cu respiratia normala.

2. Mers pe varfuri 4 pasi – inspiratie; bratele sus, mers pe toata talpa 4 pasi – expiratie.

3. Mers pe varfuri 4 pasi – inspiratie; oprire cu aplecarea trunchiului in fata, bratele atarnand – expiratie profunda si sacadata (puf, puf).

4. Pozitia stand cu picioarele departate, mainile sprijinite pe rebordurile costale – inspiratie profunda pe nas, apasarea cu palmele pe torace – expiratie pe gura.

5. Culcat pe spate, bratele pe langa corp – inspiratie; aducerea pe rand a cate unui genunchi la piept si presarea lui pe abdomen cu bratele, capul fiind ridicat – expiratie.

6. Acelasi exercitiu executat de data aceasta cu ambii genunchi, corpul fiind ghemuit.

7. Din pozitia culcat pe spate cu o minge medicinala pe stern, se inspira profund pe nas, apoi se executa suierator odata cu presarea mingii pe torace.

8. Stand culcat pe spate – inspiratie profunda cu umflarea si dezumflarea abdomenului (jocul diafragmului), apoi revenirea cu expiratie pe gura.

Gimnastica de relaxare

9. Acelasi exercitiu cu o minge medicinala tinuta pe abdomen.

10. Culcat pe spate cu bratele pe langa corp – inspiratie; departarea picioarelor si ducerea bratelor lateral cu expiratie.

11. In genunchi cu picioarele usor despartate, cu palmele pe coapse. Lasarea usoara a trunchiului pe spate cu ducerea bratelor lateral – inspiratie revenire – expiratie (aplecarea inapoi se face din genunchi, nu din coloana lombara).

12. In genunchi cu sezutul pe calcai, se duc bratele sus – inspiratie; aplecare inainte – plierea trunchiului – expiratie.

13. Din nou plimbare cu respiratie normala.

14. Pozitia stand cu picioarele mult departate, se executa fandare laterala spre stanga si ducerea bratului stang sus pe langa ureche – inspiratie; revenire – expiratie.

Se repeta exercitul spre dreapta.

15. Stand cu picioarele usor departate si bratele pe langa corp, cu cate o haltera de 2 kg in maini, se executa arcuirea laterala spre stanga prin alunecarea bratelor pe langa coapse, cu inspiratie si expiratie.

16. Exercitii la spirometru nu atat pentru ameliorarea capacitatii vitale, cat pentru a efectua inspiratii si exercitii cu amplitudini dirijate.

17. Pozitia stand cu bastonul jos, apucat de capete. Se executa ducerea bratelor cu bastonul sus – inspiratie – odata cu extensia unui picior la spate. Revenire cu expiratie.

18. Pozitia stand cu bastonul jos apucat se executa extensii de brate in sus cu inspiratie, apoi aplecarea trunchiului in fata pana la podea, urmata de expiratie.

19. Exercitii statice cu inspiratie pe 4 timpi: se mentine aerul in plamani 4 timpi (apnee), apoi se expira pe gura in 8 timpi.

20 Relaxare cu respiratie normala pana la revenire.

La exercitiile de respiratie mentionam ca pentru tonifierea musculaturii respiratorii, exercitiile vor fi diferite in functie de grupul de muschi caruia ne adresam.

Astfel, pentru muschiul diafragm pozitia va fi culcat pe spate cu genunchii usor indoiti; pentru muschii ceilalti se recomanda pozitia sezand.

Exercitiile de fortifiere vor alterna cu exercitii de relaxare care constau in respiratii rare, scurtari ale muschilor superiori si usor masaj toracic.

Trebuie stiut ca educarea corecta a stereotipului respirator se realizeaza prin respiratii ample si controlate; inspiratia se face cu bombarea toracelui si a abdomenului, iar expiratie, prin coborarea coastelor, ceea ce face ca toracele sa para turtit iar abdomenul supt.

La inceput se vor executa cate 5 exercitii din fiecare, apoi numarul de repetari va creste.

Recommended For You

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *