Exercitii fizice pentru gravide

Femeia gravida poate practica exercitii fizice?

In timpul sarcinii, organismul femeii sufera o serie de transformari, ce se produc treptat si care antreneaza toate functiile organice si psihice. In aceasta situatie, cultura fizica va contribui la dezvoltarea caracterelor feminine si va avea rezultate pozitive daca se va aplica un regim adecvat de exercitii fizice pentru fiecare perioada, respectiv cea a sarcinii, apoi a lauziei si lactatiei. De retinut este faptul ca un regim de cultura fizica corect efectuat in timpul sarcinii, are efecte pozitive si asupra copilului.

Sedentarismul favorizeaza la gravide aparitia unor tulburari ale aparatului respirator, circulator, digestiv si de nutritie. Se accentueaza tendinta la constipatie, iar prin supraalimentatie se ingrasa si devin obeze.

Exercitii fizice pentru gravide

Aceste tulburari pot fi prevenite si chiar combatute prin cultura fizica (exercitii fizice), dar efectuarea de exercitii nu se va incepe decat in urma indicatiilor medicului.

Paralel cu aceste exercitii, plimbarile pe jos in aer liber ii pot fi de asemenea de un real ajutor. Intre cadrele medicale de specialitate si gravida trebuie sa existe o colaborare stransa; nu este permis niciun fel de delasare, indiferenta sau neglijenta.

In perioada lauziei, sedentarismul si inactivitatea pot duce la ingrasare si deformarea corpului. Exercitiile fizice vor contribui ca musculatura corpului sa-si recapete functiile motorii si organice, ele trebuie insa indicate de specialisti cerand dozare si prudenta, dupa starea fiecaruia.

Alaptand, femeia va efectua anumite exercitii pentru a corecta unele atitudini gresite sau a preveni aparitia unor deficiente datorate oboselii, curbarea spatelui in timpul alaptarii etc.

Exercitii fizice recomandate pentru femei gravide / insarcinate

Emanciparea femeii pe plan social a facut ca aceasta sa indeplineasca activitati care erau apanajul barbatilor.

Astfel, femeia s-a vazut expusa unor neajunsuri legate de particularitatile ei fiziologice, si anume: ciclul menstrual, graviditatea, nasterea, lauzia, alaptarea. Cultura fizica medicala recomandata femeii trebuie sa tina seama de aceste particularitati.

Astfel, ciclul menstrual ridica unele probleme in legatura cu practicarea exercitiului fizic. S-a observat totusi ca daca nu sunt probleme medicale, femeia poate continua in timpul menstrei activitati fizice ca: gimnastica de inviorare, mersul pe jos. Femeile gravide vor evita inotul, sariturile, exercitiile de forta.

Perioada de sarcina. Programul de gimnastica va depinde de varsta si evolutia sarcinii, de starea de sanatate a mamei. Tipul exercitiilor, sau, mai bine-zis al unui program de gimnastica igienica, difera in functie de doua perioade:

a) primele 4 luni de sarcina;

b) urmatoarele 5 luni pana la nastere.

In prima perioada se va urmari formarea unor deprinderi, evitandu-se incordarile, sariturile, fortarile; totusi exercitiile fizice vor cuprinde gimnastica de inviorare, mersul pe jos, in scopul fortificarii musculaturii abdominale, a spatelui si a toracelui, pentru stimularea respiratiei si a circulatiei sanguine.

Masajul (evitandu-se abdomenul) gatului, al membrelor superioare si inferioare, relaxeaza organismul.

Incepand cu luna a IV-a, femeia gravida va fi incadrata in programe de gimnastica strict medicala, care vor cuprinde exercitii de inviorare, pentru favorizarea respiratiei, musculaturii spatelui si coloanei vertebrale. Acelasi efect il vor avea automasajul (evitandu-se abdomenul) executat lent, sub forma de frictiuni, mersul zilnic pe jos, in pas de plimbare.

In luna a IX-a trebuie sa se tina seama ca posibilitatile de a depune un efort fizic sunt reduse. De aceea se recomanda prudenta, fara sa se renunte la plimbari de doua ori pe zi, atunci cand timpul e frumos, miscari de respiratie si usor masaj pe ceafa, membrele superioare si inferioare.

Dupa nastere urmeaza perioada de lauzie. Programele de gimnastica vor fi aplicate numai cu avizul medicului obstretician.

Se va avea in vedere tonifierea neuropsihica, tonifierea aparatului locomotor, respirator si circulator, ca si a regiunii abdominale si perineale, inclusiv a organelor intraabdominale.

Exercitiile fizice pot incepe din a doua zi dupa nastere (daca nu sunt contraindicatii) si vor fi executate din pozitia culcat, iar mai tarziu, din pozitia sezand la marginea patului.

Astfel, dupa patru saptamani, se va ajunge la un program tot atat de complex ca si cel dinainte de nastere.

Acum se poate reveni la masajul pe regiunea abdominala, femeia gravida reintrand in programele zilnice de gimnastica de intretinere.

In perioada alaptarii sunt indicate exercitii respiratorii insotite de miscari ale membrelor superioare, toracelui si spatelui (se evita astfel instalarea unor atitudini vicioase ale spatelui din cauza tinerii copilului in brate sau a aplecarii trunchiului in timpul alaptarii), mersul pe jos, mersul pe bicicleta, baia de aer, turismul. Nu se recomanda exercitii izometrice sau eforturi prea mari.

In concluzie, se poate sustine ca nicio medicatie nu poate inlocui efectul profilactic si terapeutic pe care il are exercitiul fizic asociat cu factorii naturali si dieta asupra femeii, in general si asupra femeii-mame, indeosebi.

Recommended For You

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *