Insomnie – tratament, cauze si simptome

Exista in lume un procent imens de oameni care nu pot dormi – se zvarcolesc, se scoala noaptea, numara in gand si in ultima instanta recurg la un somnifer. Potrivit opiniei fiziologului american Klatmann, printre cauzele insomniei trebuie mentionata in primul rand teama de insomnie. Dupa parerea lui, teama de a nu putea dormi determina zone de excitatie care inhiba tendinta normala a organismului spre somn.

Un alt specialist in problemele insomniei – prof. dr. H. L. Williams – referindu-se la adaptarea omului la conditiile zborurilor cosmice, afirma: “un om sanatos nu rezista prea mult timp la insomnie; cel mai bun remediu consta, paradoxal, in prelungirea acestei stari. Lucrul se explica prin faptul ca organsimul reactioneaza autoaparandu-se, recurgand la inhibitia de protectie, adica la somn”. Toti cei care au fost nevoiti sa lucreze continuu timp de o zi sau doua au confirmat valabilitatea acestei teze.

Prima indicatie si cea mai simpla pentru cei ce sufera de insomnie este respectarea orei de culcare si a duratei somnului.

Durata somnului difera de la persoana la persoana. Unora le sunt suficiente 7 ore, altii au nevoie de 10 ore de somn.

Dormitul insuficient, acumulat o perioada oarecare de timp, poate duce la o adevarata “datorie de somn”, cu repercursiuni asupra sferei neuropsihice a individului.

Ascultarea unui zgomot usor, monoton, ritmic, de exemplu bataile unei pendule, favorizeaza somnul.

Numerosi fiziologi, neurologi, biochimisti, studiaza problemele legate de somn si de mecanismele lui si, in special, cele ce se petrec in subconstient.

Cam atat din punct de vedere “stiintific”. Savantii sunt departe, iar noaptea se apropie. Ca atare, sa vedem ce-i de facut cand ai insomnie.

Folosirea pastilelor, a ceaiurilor si a prafurilor actioneaza asupra efectelor, nu a cauzei. Or, pentru a contraactiona eficient, trebuie inlaturate cauza sau cauzele, adica evitarea tuturor situatiilor care ar putea provoca insomnia. Totodata, pentru a contracara un fenomen, trebuie sa-l cunosti.

Cauzele insomniei

Iti voi prezenta pe scurt cele mai frecvente cauze ale insomniei. In primul rand as mentiona suprasolicitarea sistemului nervos. Se stie ca oamenii care depun o munca fizica adorm imediat, dorm adanc si nu au cosmaruri. In schimb, munca intelectuala, suprasolicitarea nervoasa favorizeaza insomnia. Acelasi efect il au si starile depresive, necazurile, emotiile prea intense, intr-un cuvant, ritmul nostru de viata foarte trepidant.

Influenta au si conditiile exterioare: zgomotul, neaerisirea dormitorului, mesele luate la ore prea tarzii, patul incomod si multe, multe altele.

Somnul stapanul nostru

Somnul este atat de necesar ca aerul si hrana. El reprezinta un mijloc de odihna imposibil de inlocuit pentru sistem nervos, ca si un mijloc de destindere pentru intregul organism. In timpul somnului se relaxeaza intreaga musculatura contractata peste zi, se refac toate functiile organismului.

Insomnia indelungata, durata somnului are o deosebita importanta. Dupa un somn bun ne sculam improspatate, bine dispuse, apte de munca.

Pavlov – marele fiziolog rus – a demonstrat faptul ca organismul suporta mai usor lipsa hranei decat a somnului.

Deci sa nu minimalizam importanta somnului. Unui om sanatos ii sunt suficiente 7 – 8 ore de somn. Bineinteles ca are importanta si ora de culcare. Toti specialistii sunt de acord ca cel mai eficient este somnul din primele ore ale noptii (pana la orele 24).

Recommended For You

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *